Remote Tower

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen

  • Wat is Remote tower operations?

    Remote tower operations is luchtverkeersleiding op afstand. De remote tower technologie maakt het mogelijk luchtverkeersleiding uit te voeren door middel van camera’s op een cameramast. De beelden die de camera’s maken, worden live weergegeven op beeldschermen van de luchtverkeersleider. Hierdoor hoeft de luchtverkeersleider niet meer in de verkeerstoren op de luchthaven aanwezig te zijn en kan hij/zij vanaf een andere locatie het vliegverkeer begeleiden.

  • Hoe werkt luchtverkeersleiding via camera's?

    De camera’s op de cameramast zijn de ‘ogen’ van de luchtverkeersleider. De cameramast heeft vaste camera’s en op afstand bestuurbare camera’s (als verrekijker) die zicht hebben op de luchthaven en het nabije luchtruim. De camera’s geven live 360 graden beelden die op schermen worden weergegeven, zodat de luchtverkeersleider zicht heeft op aankomende en vertrekkende vliegtuigen zoals hij/zij ook in de toren zou hebben. De schermen staan in een halfronde opstelling om zo een ruimtelijk beeld van de luchthaven en omgeving weer te geven (zie de afbeelding hieronder). Hierdoor hoeft de luchtverkeersleider niet meer op locatie te zijn om vliegtuigen te begeleiden, maar doet hij/zij dit vanaf een centrale locatie. In dit geval vanuit het gebouw van LVNL op Schiphol-Oost. Vliegtuigen die landen of vertrekken en niet in het zicht zijn van de luchtverkeersleider – dat noemen we de naderingsverkeersleiding – worden begeleid op basis van radarschermen. Deze staan ook in het gebouw van LVNL op Schiphol-Oost. 

  • In hoeverre is mijn privacy als omwonende gewaarborgd?

    De luchtverkeersleider kan via de remote tower technologie ongeveer evenveel details van het luchtruim, het luchthaventerrein en de omgeving zien, zoals nu het geval is in de toren met het blote oog. Met de op afstand bestuurbare camera’s is dat gelijk aan het beeld met een verrekijker. Uiteraard doet LVNL er alles aan om uw privacy als omwonende van luchthaven Groningen Airport Eelde te waarborgen. LVNL onderzoekt de technische maatregelen waarmee ze uw privacy nog verder kunnen beschermen. Deze zomer hebben ze daar meer duidelijkheid over. LVNL laat u graag - zodra dat technisch kan- en de beelden zien om daarmee mogelijke vragen of onduidelijkheden weg te nemen. De autoriteit Inspectie Leefomgeving en Transport kijkt voortdurend mee met LVNL naar een veilig gebruik in lijn met de richtlijnen voor luchtverkeersleiding.

  • Is het veilig om vliegtuigen via camera's te begeleiden?

    Veiligheid is topprioriteit bij LVNL en staat voorop in alles wat zij doen. De remote tower technologie heeft zich ruimschoots bewezen als veilige technologie. De leverancier Saab Digital Air Traffic Solutions gebruikt de remote tower technologie al meer dan vijf jaar in verschillende landen, waaronder Zweden. De Inspectie Leefomgeving en Transport voert een uitgebreid goedkeuringsproces uit voordat de remote tower technologie in gebruik wordt genomen in Nederland. Zij toetsen alle trainingen, procedures en technieken die nodig zijn voor het werken met de remote tower technologie.

  • Waar komt de cameramast op het terrein van de luchthaven te staan?

    LVNL heeft in nauw overleg met de luchthaven, de luchtverkeersleiders en Saab Digital Air Traffic Solutions gekeken naar de beste plek voor de cameramast. Daarbij zijn verschillende criteria meegenomen, zoals veiligheid, zicht op de luchthaven, luchtvaart wet- en regelgeving, bouwkundige aspecten en milieuwetgeving. De cameramastlocatie die op basis van deze criteria als beste naar voren komt, bevindt zich aan de westkant van de luchthaven. Zie de witte stip op de afbeelding.

  • Hoe ziet een camermast eruit?

    De mast heeft een stalen frame met daarop veertien vaste camera’s en vijf op afstand bestuurbare camera’s (als verrekijker). Dat ziet er ongeveer zo uit als de afbeelding hieronder. Het camerasysteem bevat geen radiozenders of iets dergelijks, en veroorzaakt dus ook geen straling. De uitsteeksels aan weerszijde van de cameramast zijn bliksemafleiders.

  • Hoe hoog wordt de cameramast?

    De cameramast zelf wordt 36 meter. De vaste camera’s worden geplaatst op 38,5 meter en de op afstand bestuurbare camera’s op 41 meter. Bij de afweging over de benodigde hoogte van de cameramast is onder andere rekening gehouden met het zicht voor de luchtverkeersleiders en de benodigde fundering.

  • Hoe ziet de planning van de bouw van de cameramast eruit en wanneer ga ik wat merken?

    • Juli 2020: De vergunningsaanvraag voor het plaatsen van de cameramast op de luchthaven is officieel ingediend bij de gemeente Tynaarlo. 
    • Januari – mei 2021: In deze periode vinden de bouwwerkzaamheden plaats. We graven, maken een fundering voor de mast en plaatsen de mast op deze fundering.  We houden rekening met de richtlijnen voor geluidshinder (Bouwbesluit 2012) en we houden ons uiteraard aan de regelgeving van de gemeente.
    • Juni 2021 – april 2022: De cameramast wordt opgeleverd en aangesloten op de systemen van LVNL op Schiphol-Oost. De beelden vanaf de cameramast en de remote tower technologie worden uitvoerig getest door LVNL en getoetst door autoriteit Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Na positieve testen en een akkoord van ILT wordt vanaf april 2022 het aankomende en vertrekkende vliegverkeer naar/van Groningen Airport Eelde vanaf Schiphol-Oost afgehandeld.